Skip to content
Ola Nowe Perspektywy
  • Home
  • Media
  • Wykłady
  • Współpraca
  • Sklep
  • Blog
  • Patronite
0

Koszyk jest pusty: 0,00 zł

Kontynuuj zakupy

  Kontakt  
Ola Nowe Perspektywy
  • Home
  • Media
  • Wykłady
  • Współpraca
  • Sklep
  • Blog
  • Patronite

Produkcje na małą skalę – w czym prześcigają korporacje?

  • Home
  • Blog
  • Produkcje na małą skalę – w czym prześcigają korporacje?
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Blog

Produkcje na małą skalę – w czym prześcigają korporacje?

  • 23 września, 2020
  • 0

Popularne, światowe marki mają przeznaczone bardzo duże fundusze na reklamę, budowanie skutecznych strategii i promocje. Zatrudniają specjalistów od każdego etapu nie tylko produkcji, ale też wszystkiego wokół, czyli marketingu i PR-u. Jednoosobowe firmy lub rodzinne przedsiębiorstwa nie mają możliwości na żadne z tych działań. Czy to ich dyskwalifikuje z rynku? Oczywiście, że nie, jednak może znacznie utrudnić rozpoczęcie sprzedaży, szczególnie przy stosunkowo niskim budżecie. Są jednak aspekty, w których małe firmy mogą znacznie prześcigać korporacje i wyróżniać się spośród standardowej oferty rynkowej.

Wkład w lokalną gospodarkę

Wielkie koncerny i firmy międzynarodowe, mimo że sprzedają swoje produkty w Polsce, to zysk z ich sprzedaży trafia zagranicę. Supermarkety i dyskonty z niepolskim kapitałem działają podobnie. Zarobione i wydane w Polsce pieniądze napędzają zagraniczne korporacje. Wybierając lokalnych producentów i ich produkty, koło zamyka się w regionie. Wszyscy uczestnicy, czyli producent, usługodawca i nabywca zostają wewnątrz kraju lub regionu. Co za tym idzie, wzrasta kapitał lokalny i narodowy. Mamy szczęście żyć w czasach, kiedy możemy korzystać zarówno z popularnych i znanych produktów, jak i lokalnych dobrodziejstw. Nie musimy popadać w skrajności i całkowicie zrezygnować z zakupów w supermarkecie. Warto jednak mieć na uwadze, że lokalni producenci dostarczają towary wysokiej jakości i mają znaczący wkład w rozwój regionu. Jeśli chcemy się przyczynić do napędzenia rodzimej gospodarki, przeszukajmy mniejsze sklepy i internet. W taki sposób przekonamy się, co lokalni producenci mają do zaoferowania.

Redukcja odpadów

Większość wielkich marek generuje odpady, głównie plastik, za które nie bierze odpowiedzialności. Usunięcie tego problemu już w etapie produkcji (zamiana opakowań na te nadające się do ponownego użycia, recyklingu lub brak opakowań), ściąga ten obowiązek z konsumentów. Zmniejsza to później odpowiedzialność za segregację śmieci i wszystkie związane z nimi opłaty.

Produkcja na małą skalę oraz sprzedaż bezpośrednia (w punkcie dystrybucji lub przez internet), pozwala dokładniej oszacować ilość sprzedanych produktów. Minimalizacja odpadów produkcyjnych to duży krok w kierunku gospodarki o zamkniętym obiegu (ang. circular economy). Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z odpadami jest… niegenerowanie ich. Małe firmy mogą dokładnie obliczyć, ile materiału potrzebują w procesie produkcyjnym. Używanie ekologicznych czy nawet organicznych opakowań jest zaletą małych manufaktur. Wielkie korporacje cały czas pakują w plastik, namawiając w tym samym czasie do recyklingu. Albo tłumacząc się możliwością przerobienia butelki na śpiwór. Zamiast przestać produkować tony plastiku i zupełnie z niego zrezygnować. Zmiany wprowadzane są powoli, a konsument musi radzić sobie sam z kosztami i problemami związanymi ze śmieciami.

Przetwarzanie opakowań

Coraz więcej manufaktur wprowadza możliwość odesłania opakowań do producenta i/lub ponowne ich użycie lub napełnienie, po niższej cenie. Nie wracamy do przeszłości PRL-owskich skupów butelek, jednak idea jest ta sama i należy ją powielać. Ekologiczne etykiety czy papier typu Crush można ponownie przetworzyć lub zutylizować.

Lokalne materiały

Lokalni producenci używają materiałów dostępnych na miejscu, wykorzystując lokalnych dostawców i inne firmy produkcyjne. Przyczynia się to do wzrostu i obrotu kapitału w regionie. Lokalne materiały pozwalają na stworzenie wyrobów unikatowych dla regionu i limitowanych, ze względu na sezonowość występowania danego produktu.

Ograniczenia transportu

Brak konieczności transportowania artykułów i materiałów z drugiego końca świata, zarówno drogą lądową, jak i morską czy powietrzną, pozwala znacznie ograniczyć emisję CO2 do atmosfery. Dostępność, jak i bardzo niska cena wyrobów z Chin jest kusząca dla wielu producentów. W taki sposób mogą oszczędzić na produkcji. Jednak mając na względzie zanieczyszczenie środowiska, nie jest to dobra droga.

Szybkie i sprawne zmiany

Działanie na lokalną skalę pozwala na szybsze podejmowanie decyzji i wdrażanie zmian, zarówno tych dotyczących produkcji, jak i generacji odpadów. O wiele łatwiej jest małej firmie zamienić opakowania kremu na szklane, niż zamienić plastikowe słomki na papierowe w McDonald’s. W lokalnym przedsiębiorstwie nie potrzeba lat na wdrażanie innowacji, dużych nakładów pieniędzy, zmiany całego procesu produkcji (ponieważ w wielu przypadkach nie jest zautomatyzowana, a produkty wykonuje się ręcznie). Dlatego małe firmy przodują we wprowadzaniu zmian pro-ekologicznych i zero waste, takich jak redukcja odpadów, ekologiczne opakowania czy zmiany w składzie produktów.

Kontakt z konsumentem

Prowadzenie ekologicznej manufaktury to nie tylko produkcja i sprzedaż artykułów, ale też edukowanie klientów na każdym etapie: od informowania o czystym składzie i jakości użytych składników, przez ręczną produkcję, aż po nieszkodzące środowisku opakowania. Producenci poświęcają czas na dialog z konsumentami, by dobrze wstrzelić się w ich potrzeby oraz doradzić, jaki produkt jest najlepszy. W mniejszej skali jest też o wiele łatwiej personalizować produkty, dostosowywać ich skład czy opakowanie. Ten proces jest zupełnie odwrotny w przypadku dużych korporacji, które poprzez reklamę starają się wygenerować potrzeby i namówić klientów do kupna towaru. Manufaktury, dzięki bezpośredniemu feedbackowi od klienta oraz dużej aktywności na mediach społecznościowych, tworzą wokół siebie grupę odbiorców, na których potrzeby odpowiadają właściwymi produktami i usługami.

Personalna marka

Plusem działalności jednoosobowej lub rodzinnej jest to, że niewielka ilość osób wdrożona jest w proces, od pomysłu do wykonania. Sama idea, jak i wygląd i skład produktów, oferowane usługi czy nawet dystrybucja, mogą być bardzo indywidualne i niepowtarzalne. Coś, co na początku wydaje się szalonym pomysłem, okazuje się być funkcjonalnym przedsiębiorstwem, unikatowym na skalę regionu lub kraju. Duże firmy i znane marki to zwykle wypadkowa burzy mózgów wielu ludzi, specjalistów i samego zarządu. Niewielka manufaktura daje wolność tworzenia (ograniczoną przez wymogi, normy i “papierologię”) i budowania marki personalnej, w której nie trzeba iść na kompromisy i można bez skrępowania realizować pomysły, na własnych warunkach. Z relacji małych firm wynika, że problemy, błędy i przeboje na drodze do zrealizowania planu tylko utwierdzają, jak bardzo było warto zainwestować w swoje pomysły.

Tags:
eko ciekawostki
Udostępnij na:
Czy przed zakupami robisz research?
Wosk sojowy - skąd pochodzi i czy jest bezpieczny?

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ola | Edukatorka i twórczyni @ola.nowe.perspektywy

Zajmuję się zrównoważoną modą, etyczną konsumpcją i edukacją o tym, co naprawdę trafia do naszych koszyków. Uczę, jak czytać składy, rozpoznawać greenwashing i wybierać produkty dobre dla zdrowia, portfela i planety. Prowadzę podcast „Do Koszyka”, webinary i prelekcje dla firm. Wypowiadałam się dla Dzień Dobry TVN, TVN Style, TOK FM, Radia Nowy Świat, Polskiego Radia i w wielu podcastach. Zmieniam świadomość zakupową konsumentów – praktycznie i bez ściemy.

Copyright 2025 Ola Nowe Perspektywy | Developed by ChrisCreates.it. All Rights Reserved
Copyright 2025 Ola Nowe Perspektywy
Developed by ChrisCreates.it
All Rights Reserved
Regulamin   |   Polityka prywatności   |   Preferencje dotyczące plików cookie
Regulamin
Polityka prywatności
Preferencje dotyczące plików cookie
Ola Nowe Perspektywy
Cancel Preloader
Sign inSign up

Sign in

Don’t have an account? Sign up
Lost your password?

Sign up

Already have an account? Sign in