Skip to content
Ola Nowe Perspektywy
  • Home
  • Media
  • Wykłady
  • Współpraca
  • Sklep
  • Blog
  • Patronite
0

Koszyk jest pusty: 0,00 zł

Kontynuuj zakupy

  Kontakt  
Ola Nowe Perspektywy
  • Home
  • Media
  • Wykłady
  • Współpraca
  • Sklep
  • Blog
  • Patronite

EKO ŚCIEMA: #18 Sieciówki, które wprowadzają zrównoważone kolekcje, stają się bardziej eko

  • Home
  • Blog
  • EKO ŚCIEMA: #18 Sieciówki, które wprowadzają zrównoważone kolekcje, stają się bardziej eko
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Blog

EKO ŚCIEMA: #18 Sieciówki, które wprowadzają zrównoważone kolekcje, stają się bardziej eko

  • 25 maja, 2022
  • 0

Nazwanie kolekcji ubrań „ekologiczną” czy „zrównoważoną” przez sieciówki jest sporym nadużyciem… dlaczego? Przeczytaj poniżej!


Zielone metki

Coraz więcej popularnych sieciówek odzieżowych wprowadza bardziej “zielone” kolekcje oznaczone hasłami “ekologiczne”, “zrównoważone” czy “świadome”. Do nas, konsumentów, takie reklamy bardzo przemawiają, szczególnie jeśli ważne jest dla nas czyste środowisko i chcemy przeciwdziałać zmianom klimatu.

Czy kupując ubrania z takich kolekcji, rzeczywiście robimy przysługę środowisku? Jak weryfikować informacje, które dostarczają nam producenci? Przeanalizowałam “ekologiczne kolekcje” 3 dużych marek, by pokazać Wam, że komunikaty wysyłane przez producentów nie zawsze są oczywiste i nie należy rozumieć ich dosłownie!


ZARA: Join Life

Celem ZARY jest, by przynajmniej 50% artykułów sprzedawanych w 2022 spełniało standardy produkcyjne akcji Join Life. Znaczy to, że ponad połowa kolekcji nie będzie spełniać nawet minimalnych standardów. Poza tym jest to zobowiązanie, którego nie weryfikuje żadna zewnętrzna organizacja czy prawo.

❗️ “100% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł w naszych instalacjach” — większość energii w produkcji zużywana jest podczas szycia i transportu, za co odpowiadają zewnętrze firmy. Ich instalacje nie są zasilane odnawialnymi źródłami energii.

❗️ “100% włókien celulozowych z bardziej zrównoważonej produkcji” — bardziej zrównoważonej produkcji niż ta, która miała miejsce dotychczas. Ale nie ekologicznej!

❗️ “100% redukcji jednorazowych opakowań plastikowych używanych przez klientów” — największym problemem w branży jest pakowanie każdej sztuki odzieży w jednorazowy, plastikowy worek. Ich redukcja powinna być priorytetem. Ta wiadomość przerzuca też odpowiedzialność na klientów.

❗️ “Zmniejszenie o 25% zużycia i zanieczyszczenia wody w naszym łańcuchu dostaw” — Globalny rynek tekstylny zużywa ok. 80 miliardów m3 wody każdego roku. Jeśli każda marka fast fashion zredukowałaby to zużycie o 25%, nadal są to ogromne ilości wody (ok. 60 miliardów m3), która odbierana jest najbiedniejszym ludziom. Zużycie trzeba zmniejszyć do minimum!

❗️ “100% recyklowanego poliestru” — poliester z plastikowych butelek PET nigdy nie powinien być używany do wytwarzania odzieży i taki komunikat to greenwashing.


H&M: Concious choice

Marka informuje na swojej stronie, że zobowiązuje się do recyklingu tekstyliów, ograniczenia odpadów i eliminacji niepotrzebnego plastiku. Ale w tej deklaracji nie padają żadne konkretne liczby czy daty, kiedy zmiany zostaną wprowadzone. To ładnie brzmiące hasła: “Sprawdźmy, jak mało odpadów uda nam się wytworzyć“, “Branża odzieżowa musi się zmienić (…). Będziemy to my.”

❗️ “Przekaż torbę z tekstyliami przy kasach i odbierz w ramach podziękowania kupon, który wykorzystasz podczas następnych zakupów. To łatwe!” — producent namawia do oddawania używanej odzieży i przy okazji kupowania nowych ubrań!

Kolekcja Conscious Choice obejmuje ok. 8500 modeli ubrań na ok. 19000 ubrań dostępnych w sklepie internetowym.

Producent używa bawełny organicznej, która nie ma żadnego certyfikatu przyznawanego przez zewnętrzne organizacje, np. GOTS. H&M założył razem z innymi firmami własną organizację Organic Cotton Accelerator (OCA), która sama będzie decydować, czy daną bawełnę można nazwać organiczną czy nie.

❗️ “Dążymy do tego, by najpóźniej do 2030 roku używać wyłącznie materiałów z recyklingu lub pozyskanych w inny bardziej odpowiedzialny sposób.” — bardziej odpowiedzialny niż wcześniej, co nie znaczy, że dobry dla środowiska. Nawet używanie materiałów naturalnych czy poliestru z recyklingu przy ciągle rosnącej liczbie ubrań i kolekcji zwiększa negatywny impakt, jaki marka ma na środowisko.


RESERVED: Eco Aware

❗️ “Zwiększamy liczbę produktów ekologicznych, wykorzystujemy certyfikowane materiały takie jak Tencel, EcoVero czy poliester z recyklingu” — ta deklaracja dotyczy oczywiście tylko jednej kolekcji.

❗️ “Ograniczamy chemię i plastik” — bo wcześniej marka używała je w strasznych ilościach! Ich ograniczenie to nie działanie na korzyść środowiska, ale zaledwie zobowiązanie do redukcji szkód w przyszłości. To nie pozytywny wpływ, ale mniejsze zanieczyszczenie (o kilka procent), które jednak cały czas będzie miało miejsce.

❗️ “W kolekcji Eco Aware tekstylia konwencjonalne zastępujemy materiałami wytworzonymi w sposób bardziej zrównoważony.” — w tym oświadczeniu nie ma żadnych danych na temat tego, jaki koszt środowiskowy ma produkcja materiałów bardziej zrównoważonych w porównaniu do tych konwencjonalnych.

W 2013 roku zawaliła się szwalnia w Bangladeszu. Pod gruzami znaleziono metki polskiego producenta LPP (Reserved, House, Cropp, Sinsay). Producent poinformował, że nie wiedział, w jakich warunkach pracują ludzie w szwalniach. Ten błąd biznesowy kosztował życie 1127 osób, głównie kobiet. Firma zobowiązała się do lepszego sprawdzania warunków pracy u swoich kontrahentów, a my, jako konsumenci, również powinniśmy to weryfikować.


Kiedy sieciówki stają się bardziej eko?

Przytoczone obietnice to zdecydowanie za mało, by nazwać swoje działania ekologicznymi. Jedynymi odpowiednimi decyzjami, które mogłyby potwierdzić, że marka działa w sposób zrównoważony, byłoby:

✅ zredukowanie ilości produkowanych ubrań

✅ rzadsze kolekcje, ale z lepszych materiałów

✅ dopełnienie obietnic dotyczących wszystkich kolekcji

✅ udział wszystkich pracowników w zyskach marki


“Biorąc pod uwagę ślad środowiskowy, zamiana koszulki poliestrowej na bawełnianą jest nieporozumieniem. Tak więc klucz leży w wykorzystywaniu wielokrotnym, przedłużaniu cyklu życia, czy nawet korzystaniu z produktów z drugiej ręki. Widzimy więc, że swoją rolę do odegrania mają zarówno konsumenci, jak i producenci.”

(K. Nowakowski, prezes Polskiej Izby Odzysku i Recyklingu Opakowań)


Oczywiście każde zmiany są dobre, nawet te niewielkie. Ale należy pamiętać, że te same marki, które wprowadzają te niewielkie zmiany, będą rozwijać się w najbliższych latach i produkować jeszcze więcej ubrań. Nawet jeśli zastąpią nowy poliester tym z recyklingu oznacza to, że w przyrodzie będziemy mieć rosnącą liczbę syntetycznych odpadów tekstylnych, z którymi nie da się nic zrobić😔

Jak reagujesz na takie „zielone” kolekcje sieciówek? Jakie komunikaty cię denerwują? A może kupujesz takie ubrania, bo to „mniejsze zło”? Jestem bardzo ciekawa Waszych opinii na ten temat! 📝


Tags:
eko ściema
Udostępnij na:
Różowy podatek: czym w praktyce jest pink tax?
Ceramika - Czy zawsze jest eko? Jak ją kupować?

Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ola | Edukatorka i twórczyni @ola.nowe.perspektywy

Zajmuję się zrównoważoną modą, etyczną konsumpcją i edukacją o tym, co naprawdę trafia do naszych koszyków. Uczę, jak czytać składy, rozpoznawać greenwashing i wybierać produkty dobre dla zdrowia, portfela i planety. Prowadzę podcast „Do Koszyka”, webinary i prelekcje dla firm. Wypowiadałam się dla Dzień Dobry TVN, TVN Style, TOK FM, Radia Nowy Świat, Polskiego Radia i w wielu podcastach. Zmieniam świadomość zakupową konsumentów – praktycznie i bez ściemy.

Copyright 2025 Ola Nowe Perspektywy | Developed by ChrisCreates.it. All Rights Reserved
Copyright 2025 Ola Nowe Perspektywy
Developed by ChrisCreates.it
All Rights Reserved
Regulamin   |   Polityka prywatności   |   Preferencje dotyczące plików cookie
Regulamin
Polityka prywatności
Preferencje dotyczące plików cookie
Ola Nowe Perspektywy
Cancel Preloader
Sign inSign up

Sign in

Don’t have an account? Sign up
Lost your password?

Sign up

Already have an account? Sign in