To polska marka założona w 2013 roku. Jest najmłodsza spośród wszystkich marek grupy LLP (Reserved, Cropp, Mohito, House).
SiNSAY ma wiele sklepów w całej Polsce i za granicą. W ich ilości prześciga go tylko Reserved! W Polsce otwarte są 282 sklepy stacjonarne. SiNSAY jest też w 10 krajach za granicą.
Marka najpierw była kierowana do nastolatek, a od 2 lat rozszerza swój asortyment o odzież męską, ubranka dla dzieci i wyposażenie wnętrz. Dlatego jest głównym konkurentem dla Primarka i Pepco.
Największy sklep stacjonarny SiNSAY znajduje się w warszawskiej Galerii Północnej i ma 2700m2. Większość sklepów otwiera się w małych miasteczkach i lokalnych galeriach handlowych.
O czym nie wiemy?
SiNSAY to nie tylko polska, dynamicznie rozwijająca się marka. To przede wszystkim przykład, jak wiele zasobów ludzkich i naturalnych trzeba poświęcić …dla zysku!
Niska jakość — masowa produkcja wymaga użycia surowców niskiej jakości. Nie wiemy nic o pochodzeniu bawełny, z której szyje się koszulki za kilka złotych. Wiele ubrań wykonana jest z tworzyw sztucznych, głównie z poliestru. Akcesoria rozpadają się i są niemal jednorazowe.
Tania siła robocza — tak niskie ceny wymagają jak najtańszej siły roboczej. Dlatego większość kolekcji powstaje w szwalniach w stolicy Bangladeszu. Ten kraj jest obecnie najtańszym miejscem produkcji tekstyliów. Płace minimalne są bardzo niskie, pracownicy nie mogą tworzyć związków zawodowych, iść na urlop macierzyński czy emeryturę. LPP szyje również w Chinach, Turcji, Kambodży…
Brak transparencji jeśli chodzi o produkcję — tak, jak u innych marek z grupy LPP, proces produkcji nie jest jawny ani transparentny.
Niskie pensje pracowników w Polsce — byli pracownicy SiNSAY w polskich sklepach poinformowali mnie, że nikt nie jest tam zatrudniony na pełen etat (tylko zwykle na umowę zlecenie). Pensja jest najniższą krajową, przez co jest duża rotacja pracowników. W innych sklepach grupy LPP warunki są podobne.
SiNSAY ma dużo sklepów w małych miastach. Dzięki szerokiej gamie produktów, w jednym miejscu można kupić ubrania dla kobiet, bieliznę, odzież dla mężczyzn, dzieci, a nawet wyposażenie do domu. Niskie ceny sieciówki sprawiają, że inne sklepy nie mogą być konkurencyjne. Ceny w SiNSAY są niższe nawet od tych w lokalnych second handach.
Działanie w social mediach — większość działań promocyjnych dzieje się w mediach społecznościowych. Na Facebooku profil SiNSAY ma 2,7 miliona obserwujących. Robienie zakupów przez aplikację daje dodatkowe zniżki. Ostatnio dyskusję wywołał post na zakończenie roku szkolnego z dyplomem dla “Sinsayek”, na którym oceniane na celujący zajęcia to bieganie po wyprzedażach albo lajkowanie postów…
SiNSAY musiał w 2020 roku wycofać 100 modeli ubrań dla dzieci, które okazały się niebezpieczne. Chodziło o wadliwe akcesoria, które mogły zostać połknięte przez małe dziecko. Marka apelowała o oddanie ubrań do sklepu lub o pozbycie się ich.
SiNSAY chce być “miejscem na tanie zakupy dla całej rodziny” — nie ma ambicji bycia zrównoważoną marką, która dba o środowisko czy o warunki pracy u swoich podwykonawców. Priorytetem zawsze będzie jak niższy koszt produkcji, a finalnie bardzo niska cena wszystkich produktów.
Co z tym zrobić?
Każdy sam decyduje o tym, gdzie robi zakupy i dlaczego. Ja jedynie skłaniam do krótkiej refleksji i zastanowienia się nad rzeczami, o których czasem wolimy nie wiedzieć…
- Czy sposób, w jaki ubrania zostały wyprodukowane, mi odpowiada? Czy wspieram takie praktyki i sam/a chciałbym/chciałabym pracować w takim miejscu?
- Koszt niskiej ceny jest tak naprawdę bardzo wysoki. Mimo wydania zaledwie kilku złotych na koszulkę cena jej produkcji jest bardzo duża (zanieczyszczenia, zmiany klimatu, ubóstwo, pogłębiające się różnice społeczne, niekonkurencyjne firmy, które zmieniają rynek).
- Kupując często tanią odzież, możemy tak naprawdę wydawać więcej, niż kupując rzadziej, ale drożej i lepszej jakości (Cost Per Wear).
Źródła informacji i grafik:
https://www.sinsay.com
https://m.facebook.com/sinsayclothing/photos/a.345408882213663/5241864859234683/?type=3&source=48
https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/sinsay-nowa-strategia-marki-konkurencja-z-primarkiem/vqvq7qz
https://www.money.pl/gospodarka/sinsay-krotka-historia-polskiej-marki-czyli-jak-moda-moze-isc-w-parze-z-biznesem-6334877426514049a.html
https://www.forbes.pl/biznes/sinsayki-ubieraja-sie-tanio-i-modnie/c4r3pe9
https://www.sinsay.com/pl/pl/help-zmiany-zwiazane-z-koronawirusem-covid-19
https://wynagrodzenia.pl/monitor-plac/wynagrodzenia-pracownikow-znanych-sklepow-odziezowych
https://www.fxmag.pl/artykul/lpp-sa-czyli-reserved-cropp-house-mohito-i-sinsay-historia-spolki-oferta-lpp-debiut-gieldowy-akcje
https://ding.pl/blog/artykuly/sinsay-wycofal-100-modeli-ubran-masz-je-natychmiast-zwroc-do-sklepu,1207